رسوراترول و حفظ سیناپس‌های عصبی عضلانی و فیبرهای عضلانی در موشهای پیر

7 مارس 2017- محققان علوم زیستی و پزشکی موسسه‌ی Virginia Carilion Tech کشف کردند که رسوراترول موجود در پوست انگور قرمز وداروی متفورمین که غالباً برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می‌شود، دارای مزایایی مشابه با بسیاری از مزایای رژیم‌های کم کالری و ورزش برای محافظت از اعصاب هستند.

 نتایج این تحقیقات درمجله‌ی Gerontology منتشر گردید، اطلاعات بدست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که رستوراترول از اعصاب ماهیچه‌ای هنگام افزایش سن محافظت کرده و به حفظ ارتباط بین نورونها ( که سیناپس نامیده می‌شود) در برابر اثرات منفی پیری کمک می‌کند.

دکتر Valdezمی‌گوید: قدرت تحرک همگی ما با پیر شدن، کاهش می‌یابد، پیری با مشکلات در راه رفتن، مشکلات تعادلی و اختلال درهماهنگی حرکتی که منجر به مشکلات سلامت، بروز حوادث و تصادفات، از دست دادن قدرت تحرک و کاهش کیفیت زندگی می‌گردد، همراه است. ما بر روی شناسایی تغییرات مولکولی که سبب کاهش سرعت حرکت با افزایش سن می‌گردد، تمرکز کردیم. من معتقدم که ما به شناسایی مکانیسم‌هایی که از سرعت تخریب مدارهای نورونی به دلیل پیری جلوگیری می‌کنند، نزدیک تر شده‌‌ایم.

محققان به مطالعه‌ی موشهای دو ساله پرداختند(که بطور کلی پیر محسوب می‌شوند ) و ژنها را با رسوراترول به مدت یکسال تحت درمان قرار دادند، بویژه تأثیر این ماده را بر سیناپس‌هایی به نام neuromuscular junctions (اتصالات عصبی- ماهیچه‌ای)، بررسی نمودند. این سیناپس‌ها برای حرکات ارادی ضروری هستند چرا که آنها فرمانهای حرکتی را از نورونها در طناب عصبی به ماهیچه‌ها رله می‌کنند.

دکتر Valdez پیش از این کشف کرده بود که رژیم غذایی بهینه و ورزش می‌تواند از سیناپس‌های عصبی ماهیچه‌ای در برابر عوامل منفی پیری محافظت کند. در این مطالعه، محققان نشان دادند که  رسوراترول که یک مولکول کوچک طبیعی است و یکی از اجزاء آب انگور قرمز است، دارای فوایدی مشابه با رژیم غذایی کم کالری وورزش می باشد.

دانشمندان همچنین کشف کردند که داروی متفورمین سرعت پیری فیبرهای عضلانی را کند می‌کند، اما تاثیر چشمگیری بر پیری سیناپسهای عصبی- عضلانی ندارد. با این حال این دارو ممکن است از سیناپس‌ها در دوز دارویی مختلفی، محافظت کند.

داروی متفورمین برای درمان دیابت توسط FDA تایید شده است اما مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که این ماده همچنین به کاهش اختلالات حرکتی ناشی از پیری نیز کمک می‌کند.

 دکتر والدز می‌گوید: این نتایج فرصت مناسبی را برای محققان و پزشکان ایجاد کرده است تا تأثیرات مثبت این دارو را بر عملکرد حرکتی و شناختی بیماران تحت درمان با متفورمین بررسی کنند.

 دکتر والدز گفت: مصرف آب انگور به دلیل محتوای پایین رسوراترول موجود در آن احتمالاً تأثیراتی را که در موشها در این مطالعه مشاهده شد، ایجاد نخواهد کرد.

محققان هشدار دادند که افراد از مصرف خودسرانه‌ی رسوراترول به هر شکلی به مقادیر زیاد پرهیز کنند. در تحقیقات بعدی محققان به بررسی مکانیسم تأثیرات رسوراترول بر حفاظت از سیناپس‌ها خواهند پرداخت. چنانچه محققان از این مکانیسم اطلاع یابند، می‌توانند مولکولهایی را جستجو کنند که دارای تأثیرات محافظتی بیشتری از سیناپس‌ها باشند.

منبع و سایت خبر:

The Journals of Gerontology: Series A, 2017; DOI: 10.1093/gerona/glx023

www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170307100409.htm